استعلام شماره ثبت دارو

استعلام شماره ثبت دارو

در این محتوا قصد داریم به بررسی کامل موضوع استعلام شماره ثبت دارو بپردازیم و مزیت ها و کاربردهای ویژه آن را برای شما مخاطبان عزیز سلامت دارو ایرانیان شرح دهیم. پس تا انتهای این محتوا ما را همراهی کنید.

استعلام شماره ثبت دارو چگونه  انجام می شود؟

این روزها شماره ثبت دارو از اهمیت بالایی برخوردار است. استعلام شماره ثبت دارو irc در واقع عملیاتی است که اغلب در سایت سازمان غذا و دارو مورد انجام قرار می گیرد.

کد IRC یک رمز ۱۶رقمی است که به عنوان پروانه فعالیت محصولاتی خاص در نظر گرفته می شود. این محصولات شامل محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات دارویی و مکمل ها، فرآورده های غذایی و… می باشند. در واقع این محصولات از آنجایی که به صورت مستقیم روی سلامت انسان تاثیر دارند باید حتما مجوزهای مربوط به توزیع و پخش را دریافت نمایند.

حال شاید در ذهن شما این سوال تداعی شود که استعلام شماره ثبت دارو چگونه است؟ در این مورد باید این گونه پاسخ دهیم که برای انجام عملیات استعلام شماره ثبت دارو باید به سامانه صدور پروانه ثبت در سایت سازمان غذا و دارو مراجعه کنید.

شما با ثبت نام در این بخش و ارائه مدارک مربوطه می توانید کد IRC مربوط به محصول خود را پس از بررسی نظر کارشناسان این حوزه دریافت نمایید.

در واقع می توان این طور بیان کرد که محصولات یاد شده در ایران، بدون دریافت پروانه سازمان غذا و دارو، حق توزیع و پخش شدن را ندارند.

برچسب اصالت وزارت بهداشت و کاربردهای آن
بیشتر بخوانید

نحوه دریافت کد irc

حتما اکنون این سوال به ذهنتان خطور کرده که چگونه می توان شماره ثبت دارو یا کد irc را دریافت کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که کسب مجوز و یا پروانه برای توزیع محصول شامل دو نوع مادری و دختری می باشد.

در واقع پروانه مادری، همان پروانه اصلی است که هر شرکت تولید کننده یا وارد کننده ای منوط به دریافت آن است. پروانه های دختری نیز، بخشی از زیر شاخه های پروانه اصلی محسوب می شوند. برای مثال کد irc یکی از این زیر شاخه ها محسوب می شود. همانطور که می دانید، استعلام شماره ثبت دارو به وسیله کد irc صورت می گیرد. اما چگونه می توان این کد را دریافت کرد؟

دریافت شماره ثبت دارو IRC

باید گفت که دریافت کد  irc مربوط به شماره ثبت دارو شامل مراحلی می باشد. مرحله اول ثبت نام و اطلاعات خواسته شده در سامانه های مربوطه است. برای دریافت این کد باید به آدرس اینترنتی irc.fda.gov.ir مراجعه کرده و مدراک مورد نیاز را در اختیار این سامانه قرار دهید. پس از بررسی های کارشناسان متخصص، پروانه محصول مورد نظر برای شما صادر شده و به ازای هر محصول یک کد irc منحصر به فرد دریافت خواهید کرد.

مدارک لازم برای دریافت شماره ثبت دارو

همانطور که گفته شد، برای دریافت شماره ثبت دارو و دریافت کد مربوطه، مدارکی لازم است.  این مدارک برای هر دسته از محصولات سلامت محور، تا حدودی متفاوت هستند. برای مثال دریافت شماره ثبت دارو اشخاص حقوقی و حقیقی محصولات آرایشی و بهداشتی، شامل مدارکی مانند برگه آنالیز درصد فلزات سنگین موجود در محصول، گواهی تجاری شرکت مورد نظر، بروشور محصول، ارائه کد GTIN برای محصول، برگه آنالیز میکروبی و شیمیایی، برگه نمونه برداری، تعیین CAS NUMBER، مواد اولیه فرمولاسیون و… می باشد.

نرم افزار لیبل اصالت
بیشتر بخوانید

در مقابل برای دریافت شماره ثبت دارو اشخاص حقیقی و حقوقی در محصولات غذایی نیز مدارکی نیاز است. ثبت نام در TTAC، دریافت کد GTIN، تایید و ارائه برگه های آزمایشی سنجش کیفیت، تعیین نقاط CCP و… از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره ثبت دارو اینترنتی می باشند.

البته لازم است بدانید، که امروزه بسیاری از شرکت های تولید و چاپ لیبل اصالت، مراحل دریافت شماره ثبت دارو را برای شما انجام می دهند. از آنجایی که دریافت کد استعلام شماره ثبت دارو کاری زمان بر و دشوار است، بهتر است از این مجموعه ها برای استعلام شماره ثبت دارو استفاده کنید. تنها کافی است مدارک مورد نیاز شرکت خود را در اختیار این مجموعه ها قرار دهید. تا آنها با جای شما عملیات استعلام شماره ثبت دارو با نام شرکت را انجام دهند.

شرکت سلامت دارو ایرانیان مفتخر است به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه ارائه دهنده این خدمات، راهنمایی های لازم را به شما عزیزان ارائه دهد. برای مشاوره تخصصی و رایگان با کارشناسان این مجموعه با شماره تلفن های ما (۰۹۱۲۰۳۶۱۹۵۰ – ۰۲۱۴۴۱۲۲۹۶۷ – ۰۲۱۴۴۱۲۹۵۷۰) تماس بگیرید.

بررسی راه های استعلام شماره ثبت دارو

حال که با اهمیت شماره ثبت دارو آشنا شدیم بهتر است روش های استعلام آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. لازم است در نظر داشته باشید، که استعلام داروها و فرآورده های سلامت محور تولید داخل را می توان از طریق سایت وزارت بهداشت انجام داد. اما به طور کلی برای استعلام این کد های IRC می توان از راه های مختلفی اقدام کرد.

مراحل و نحوه دریافت نشان شیما
بیشتر بخوانید

شماره ثبت دارو

برای مثال یکی از راه های استعلام شماره ثبت دارو، استفاده از سامانه های پیامکی و تلفنی می باشد. همانطور که می دانید، روی برچسب های اصالت محصولات دارویی شماره سامانه پیامکی و تلفن گویا درج شده است، با برقراری ارتباط با این سامانه ها و ارائه کد مربوطه، می توانید عملیات استعلام دارو را انجام دهید.

راه بعدی استعلام شماره ثبت دارو روی گوشی است. امروزه ها شما با استفاده از گوشی های هوشمند می توانید به راحتی عملیات استعلام شماره ثبت دارو را انجام دهید. تنها کافی است نرم افزار مربوط به سامانه TTAC را روی گوشی های هوشمند خود نصب کنید. در این صورت می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن عملیات استعلام دارو را انجام دهید.

در صورت تایید اطلاعات، پس از استعلام می توانید از کیفیت، اصالت و قانونی بودن محصول اطمینان حاصل کرده و آن را مورد مصرف قرار دهید. اما در صورتی که متوجه تناقض اطلاعات شدید، باید به سرعت مراتب را به سازمان های مربوطه، مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اطلاع دهید. در این صورت کارشناسان فعال در این نهادها وارد عمل شده و به موضوع گزارش شما رسیدگی می کنند تا در صورت تخلف، با شرکت و ارگان مربوطه برخورد کنند. پس دیدن کد IRC روی محصول نشان دهنده کیفیت آن نیست، بلکه حتما باید اصالت کد مورد استعلام قرار گیرد. پس از استعلام می توانید از کیفیت و سلامت محصول اطمینان کامل حاصل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *