تشخیص اصالت کالا

تشخیص اصالت کالا

در این محتوا قصد داریم به بررسی مفهوم تشخیص اصالت کالا و کاربرد آن در زندگی روزمره بپردازیم. همچنین مزیت های استفاده از روش های مختلف این کار را برای شما شرح خواهیم داد تا به صورت کلی با این مسئله آشنا شوید. امید است که تا پایان این محتوا با ما همراه باشید.

تشخیص اصالت کالا چه کاربردی دارد؟

تشخیص اصالت کالا، در سال های اخیر امری ضروری و با اهمیت به شمار می رود. همانطور که می دانید، با توجه به ازدیاد قیمت بسیاری از محصولات معتبر داخلی و خارجی، بسیاری از سودجویان دست به تولید محصولات فیک و تقلبی می زنند. این محصولات فیک و تقلبی معمولا شباهت زیادی به کالاهای اصل و با کیفیت دارند، بنابراین شما تا زمانی که تخصص لازم در شناسایی متریال محصولات مختلف را نداشته باشیدف نمی توانید عملیات تشخیص اصالت را انجام دهید.

در این مواقع ممکن است بابت هزینه ای که برای خریداری محصول صرف می کنید، دچار تردید شوید. اما این تردید را چگونه می توان رفع کرد؟ پاسخ به این سوال کاملا واضح و مشخص است. در صورت آشنایی با نحوه تشخیص اصالت کالا می توانید به راحتی، اصل یا تقلبی بودن اجناس را مورد بررسی قرار دهید. در واقع این کار این امکان را به شما می دهد تا محصولات را با اطمینان بیشتری خریداری کنید.

اگر هنگام خرید یک محصول، عملیات تشخیص اصالت را روی آن انجام دهید، می توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید. این مسئله هنگام خرید برخی از دسته های محصولات، بسیار ضروری است. برای مثال محصولات غذایی، نوشیدنی و سلامت محور که به صورت مستقیم با سلامت انسان سر و کار دارند، باید حتما پیش از خرید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرند. این جنبه ها می توانند شامل تاریخ تولید و انقضای محصول، اصالت و سلامت آن باشند.

تشخیص اصالت محصول چگونه صورت می گیرد؟

فرآیند تشخیص اصالت کالا می تواند از طرق مختلفی صورت گیرد. لازم است بدانید تمامی کالاهای مجاز تولید داخل و وارد شده از خارج، دارای برچسب هایی برای شناسایی می باشند. برچسب اصالت، برچسب شبنم، برچسب های بارکد دار و… از جمله انواع برچسب درج شده روی انواع محصولات به شمار می روند. در واقع این برچسب ها به شما در تشخیص اصالت کمک خواهند کرد.

استعلام لیبل اصالت کالا
بیشتر بخوانید

یکی از راه های تشخیص اصالت کالا، بررسی بارکد محصول است. برای آشنایی با نحوه تشخیص اصالت کالا از روی بارکد تنها کافی است، بارکد را به وسیله نرم افزارهای مختلف یا دستگاه بارکد خوان اسکن کنید. در این صورت به مشخصات محصول دسترسی پیدا خواهید کرد. سپس از طریق این مشخصات می توانید اصالت محصول خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

تشخیص اصالت از روی بارکد

استفاده از سایت TTAC یا همان سامانه استعلام سازمان غذا و دارو، به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعات محصول دسترسی یابید. برنامه های تشخیص اصالت و بارکدخوان نیز از جمله راه های پر کاربرد برای تشخیص اصالت کالا به شمار می روند. شما می توانید با دانلود برنامه تشخیص اصالت کالا معتبر و تحت تایید سازمان غذا و دارو، عملیات استعلام برچسب اصالت محصولات مختلف، خصوصا محصولات سلامت محور را انجام دهید.

تا کنون راه هایی که برای تشخیص اصالت کالا ذکر شدند نیاز به اتصال به اینترنت و یا گوشی های هوشمند داشتند. اما جالب است بدانید که شما بدون دسترسی به اینترنت و یا داشتن گوشی های هوشمند نیز می توانید عملیات تشخیص اصالت کالا را انجام دهید. تشخیص اصالت کالا با پیامک و تلفن گویا به شما کمک می کند تا حتی در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز از اصالت و کیفیت محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

مزیت های استفاده از فرآیند تشخیص اصالت 

فرآیند تشخیص اصالت کالا می تواند مزیت های فراوانی برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه با بررسی مهم ترین مزیت های استفاده از این روش، به اهمیت استفاده آن اشاره خواهیم کرد.

  • استعلام اصالت کالا، باعث جلوگیری از قاچاق خواهد شد. همانطور که در ابتدای مبحث بررسی کردیم، تنها کالاها و محصولات مجاز و قانونی، می توانند برچسب های اصالت و یا بارکد دریافت کنند. در این صورت قاچاقچی ها نمی توانند کالاهای خود را در بازار به فروش برسانند. بنابراین به مرور زمان درصد قاچاق در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.
  • تشخیص اصالت کالا به شما کمک می کند تا از سلامت محصول خریداری شده مطمئن شوید. محصولات سلامت محور باید حتما از نظر سلامت تحت کنترل قرار گیرند. محصولات دارویی، غذایی، تجهیزات پزشکی و… باید حتما کنترل سلامت شوند. با بررسی و استعلام اصالت کالا می توان از کیفیت و اصالت آن مطمئن شد.
  • با استعلام اصالت کالا، محصولات بی کیفیت حق پخش در بازار را نخواهند داشت. همانطور که می دانید، تنها در صورتی به محصولات برچسب و بارکد تعلق می گیرد، که دارای کیفیت بالایی باشند. بنابراین در این صورت کالاهای بی کیفیت نمی توانند مجوز دریافت برچسب پیدا کنند و به همین دلیل از توزیع و پخش آن ها در بازار جلوگیری خواهد شد.
شناسه اصالت قطعات خودرو چیست؟
بیشتر بخوانید

پس می توان گفت، اهمیت تشخیص اصالت محصولات خریداری شده تنها به بررسی اصالت محصول منجر نمی شود. بلکه با نظارت مردم و کمک سازمان های مربوطه می توان از قاچاق کالا و پخش محصولات بی کیفیت و بی اصالت جلوگیری کرد.

نحوه دریافت برچسب اصالت کالا

در صورت مشاهده برچسب تقلبی باید چه کار کنیم؟

شما مخاطب گرامی برای تشخیص اصالت کالا می توانید عملیات استعلام اطلاعات درج شده روی برچسب را انجام دهید. همانطور که گفته شد، این عملیات از طرق مختلفی قابل انجام است. پس از استعلام اصالت، پیام هایی دریافت می کنید که اطلاعات مربوط به کالا را در اختیار شما قرار می دهند. اگر پس از استعلام، متوجه بی اصالت یا بی کیفیت بودن کالا شدید باید ابتدا از خرید آن صرف نظر کنید.

سپس نهاد های مرجع را آگاه کنید تا به تخلف فروشنده رسیدگی کنند. در این صورت با افراد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. در نتیجه آمار فساد در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. امید است اطلاعات ارائه شده، زمینه آشنایی شما با عملیات تشخیص اصالت را فراهم کرده باشد.

3 پاسخ
  1. سهیل
    سهیل گفته:

    فرمودید در صورت مشاهده کالای فیک باید به نهادهای مرجع اطلاع رسانی کنیم منظور تون کجااست؟ مثلاً کالای خانگی را به کجا باید اطلاع داد؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *