برچسب اصالت وزارت بهداشت و کاربردهای آن

برچسب اصالت وزارت بهداشت و کاربردهای آن

در این نوشته قصد داریم به بررسی برچسب اصالت وزارت بهداشت و نقش تعیین کننده آن بر روی سلامت کالا بپردازیم.

برچسب اصالت وزارت بهداشت چیست؟

برچسب اصالت وزارت بهداشت از جمله راه های تشخیص اصالت محصولات سلامت محور به شمار می رود. حتما تا کنون برای شما نیز این مشکل پیش آمده که هنگام خرید یک محصول دارویی یا تجهیزات پزشکی و بهداشتی، دچار سر در گمی شوید و از اصل یا فیک بودن آن اطلاع نداشته باشید. شاید هنگام خرید دیگر محصولات زیاد به اصل بودن و کیفیت محصول توجه نکنید. اما محصولات سلامت محور و تجهیزات پزشکی و دارو به صورت مستقیم با جان و سلامت انسان سر و کار دارند. از این رو مسئله تایید اصالت آنها، مسئله ای بسیار مهم قلمداد می شود.

در سال های گذشته، محصولات سلامت محور تولید داخل، مستلزم دریافت لیبل اصالت وزارت بهداشت نبودند. در واقع تا چند سال پیش، برای محصولات تولید داخل، دریافت برچسب سیب سلامت برای تایید محصول کافی بود. اما این روزها علاوه بر محصولات سلامت محور وارداتی، تمامی محصولات سلامت محور تولید ایران نیز، مستلزم دریافت برچسب اصالت می باشند. این مسئله باعث می شود تا مصرف کننده محصول مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتری خریداری کند. بنابراین می توان گفت که برچسب اصالت وزارت بهداشت کیفیت و سلامت تولید محصول را مورد تایید قرار می دهد.

بررسی ظاهر لیبل اصالت وزارت بهداشت

برچسب اصالت وزارت بهداشت از جمله برچسب هایی است که دارای ساختار واحد و مشخصی است. این برچسب به رنگ های زرد و سفید دیده می شود و اطلاعات روی آن نیز با رنگ مشکی چاپ شده اند. اطلاعات درج شده روی برچسب اصالت کالا، شامل مواردی مثل کدهای GTN، UID، LOT و… می باشد. هر یک از این اطلاعات با کدی نمایش داده می شوند که پس از استعلام شناسه، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

استعلام شماره ثبت دارو
بیشتر بخوانید

ظاهر لیبل اصالت وزارت بهداشت

همچنین این برچسب ها، دارای یک بارکد و کد اسکرچ شده هستند. مورد قرار گرفته زیر اسکرچ، شناسه اصالت است که یک کد ۱۶ رقمی می باشد. از طرف دیگر، روی این برچسب شماره تماس و سامانه پیامکی را مشاهده می کنید. از طریق این درگاه ها یا نرم افزارها و دستگاه های بارکد خوان می توانید اصالت محصول را مورد بررسی قرار دهید.

پس از بررسی برچسب اصالت وزارت بهداشت یک محصول، اطلاعات و مشخصاتی کامل از آن محصول برای شما پدیدار خواهد شد. با بررسی مشخصات آن محصول و تطبیق آن با اطلاعات درج شده روی برچسب، می توانید اصالت آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده هرگونه خطا یا عدم تطابق با مشخصات درج شده روی کالا، محصول خریداری شده اصل نمی باشد. بنابراین شما باید مراتب را به سرعت به سازمان های مربوطه مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اطلاع دهید. ارگان های نظارتی این سازمان ها به سرعت وارد عمل شده و با فروشنده خاطی برخورد کرده و از پخش محصول جلوگیری به عمل می آورند.

قوانین و شرایط دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت

لازم است بدانید دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت شامل قوانین و شرایط خاصی می باشد. اگر قرار باشد هر محصول بهداشتی تولید داخل و یا وارد شده از خارج از کشور، بدون بررسی و کنترل کیفیت، مجوز دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت را بگیرد، عملا استفاده از این برچسب هیچ فایده ای نخواهد داشت. مشتری باید از کیفیت و سلامت محصول خریداری شده مطمئن باشد و این امر فقط در دریافت و الصاق برچسب وزارت بهداشت روی محصول ممکن می شود. اگر شما نیز جزء تولید کنندگان یا وارد کنندگان محصولات سلامت محور هستید، باید حتما برای دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت نکات زیر را مورد نظر قرار دهید.

  • طبق دستوری از سوی سازمان وزارت بهداشت، تمامی محصولات سلامت محور، اعم از محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و… مستلزم دریافت لیبل اصالت وزارت بهداشت و سیب سلامت می باشند.
  • آن دسته از محصولات سلامت محور که از خارج از کشور وارد می شوند، تنها در صورتی حق دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت را دارند که از طریق راه های قانونی وارد کشور شده باشند. کالای قاچاق نمی تواند برچسب اصالت دریافت کند.
  • برای محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل، با ارائه سری ساخت و پروانه سازمان غذا و دارو می توان مجوز دریافت برچسب را دریافت کرد. کالاهای وارداتی نیز باید دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو و برچسب TTAC باشند.
روش های استعلام اصالت فرآورده های سلامت
بیشتر بخوانید

پس از مهیا کردن شرایط ذکر شده، می توانید نسبت به دریافت لیبل اصالت وزارت بهداشت اقدام کنید. شایان ذکر است که مراجعه به مجموعه های معتبر چاپ لیلبل های وزارت بهداشت می تواند در این امر شما را یاری کند. چرا که این مجموعه ها از آخرین قوانین و اخبار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت اطلاع دارند. در نتیجه، مطابق قوانین موجود برچسب های مورد نیاز شما را تهیه کرده و در اختیار شما قرار می دهند.

روش های استعلام برچسب اصالت

برچسب اصالت وزارت بهداشت تنها به محصولاتی تعلق می گیرد که معیارهای ذکر شده در بخش قبل را داشته باشند. البته باید دقت کنید که تنها با مشاهده برچسب نمی توانید به اصل بودن محصول اعتماد کنید. بلکه باید حتما مشخصات روی آن را بررسی کرده و محصول را مورد استعلام قرار دهید. برای رسیدگی به این منظور روش هایی در نظر گرفته شده است.

استعلام برچسب اصالت تقلبی

یکی از راه های استعلام لیبل اصالت وزارت بهداشت استعلام بارکد است. استعلام بارکد معمولا از طریق دستگاه های بارکدخوان و یا نرم افزارهای نصب شده روی گوشی های هوشمند انجام می شود. با این روش شما تنها طی چند دقیقه می توانید برچسب را مورد بررسی قرار دهید. از دیگر راه های استعلام می توان به سامانه پیامکی و تلفن گویا اشاره کرد. این روش های استعلام به وسیله کد اسکرچ شده انجام می شوند. همچنین مراجعه به سایت TTAC نیز از راه های استعلام برچسب اصالت به شمار می رود.

پس از آگاهی از کیفیت محصول دارای برچسب اصالت وزارت بهداشت، می توانید آن را با خیال راحت مورد مصرف قرار دهید. در واقع درج این برچسب روی محصول، خیال شما را از بابت استاندارد و کیفیت آن راحت می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *