ریبون چاپ کارت

ریبون چاپ کارت + راهنمای استفاده در دستگاه صدور کارت

کارت های PVC کاربرد گسترده ای در زندگی امروز پیدا کرده اند. همه ما حداقل دو یا سه کارت از این نوع در کیف خود داریم، از کارت شناسایی و کارت هوشمند سوخت گرفته تا کارت های بانکی. این کارت ها علاوه بر ماندگاری و قابلیت هوشمندسازی، دوستدار طبیعت نیز هستند. با توجه به اهمیت و ضرورت این نوع کارت ها، چاپ تصاویر و اطلاعات روی آنها نیز اهمیت دارد. آنچه در این مقاله خواهید خواند مرتبط با همین موضوع است، کاربردهای کارت های PVC، نحوه چاپ، دستگاه چاپ و جوهر مخصوص آنها که ریبون چاپ کارت نام دارد. با ما همراه باشید.

کاربرد کارت های PVC

کارت PVC نوعی پلیمر بادوام و قابل بازیافت است که کاربردهای گسترده ای دارد. این نوع پلیمر در صنایع پتروشیمی بسیار ارزشمند است، به طور ۱۰۰% بازیافت شده و به طبیعت باز می گردد. دو طرف کارت با لایه لمینت پوشانده شده و ضد آب و رطوبت است. کارت شناسایی افراد در سازمان ها، دانشگاه ها، شرکت ها و کارخانجات؛ کارت اعتباری و بانکی، کارت باشگاه مشترکان و مشتریان، کارت بهداشت، کارت گارانتی، کارت سوخت، کارت ویزیت و سیم کارت از جمله مهم ترین کاربردهای این نوع کارت هستند. این کارت ها بسیار منعطف بوده و ماندگاری بالایی دارند، همچنین قابلیت هوشمندسازی از طریق نصب تراشه یا چیپ (Chip) یا آی سی (IC) را نیز دارند.

کاربرد کارت PVC

کاربرد کارت PVC

بر این اساس کارت های PVC را می توان در دو دسته کلی ساده و هوشمند طبقه بندی کرد. کارت های ساده صرفا برای درج اطلاعات تهیه می شوند، اما کارت های هوشمند قابلیت ذخیره و انتقال اطلاعات دارند. این نوع خود به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم بندی می شود. کارت هوشمند تماسی یا کارت های مغناطیسی دارای یک نوار مگنت است که اطلاعات را در تماس با کارتخوان، ذخیره و منتقل می کند. بیشتر کارت های هوشمند که امروز در دسترس ماست از این نوع می باشد. کارت هوشمند غیرتماسی دارای یک نوار مستطیل شکل دور تا دور کارت است که می تواند در فاصله نزدیک از دستگاه کارتخوان اطلاعات را بخواند، مانند کارت مایفر (MIFARE) و RO.

کارت هوشمند غیرتماسی

کارت هوشمند غیرتماسی

ملزومات چاپ کارت های PVC

در قسمت قبل با کاربرد وسیع کارت PVC آشنا شدید. همان طور که متوجه شدید روی تمام این نوع کارت ها اطلاعاتی درج می گردد. برخی از این اطلاعات بسیار مهم و ضروری هستند که نباید به هیچ عنوان پاک شده یا آسیب ببیند. در ادامه می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای چاپ روی این کارت ها چه ملزوماتی به کار می رود؟ مکانیسم چاپ روی آنها چگونه است؟ با معرفی ریبون دستگاه صدور کارت آغاز می کنیم.

ریبون بارکد زن
بیشتر بخوانید

ریبون چاپ کارت

به طور طبیعی یکی از ملزومات صنعت چاپ جوهر است. به طور کلی جوهر در انواع مختلفی وجود دارد. کارتریج، ریبون و جوهر خشک از این جمله اند. هر کدام از آنها برای مقاصد و دستگاه های خاصی استفاده می شوند. ریبون در واقع نواری نازک از جنس پلاستیک است که یک رویه آن با جوهر پوشانده می شود.

این جوهر در بسیاری از پرینترها به کار می رود و به چند دسته تقسیم می شود. ریبون ماتریس نقطه ای که مخصوص پرینترهای سوزنی (Dot Matrix Printer) است و با مکانیزم ضربه ای کار می کند (ریبون خودپرداز از این نوع است)، ریبون لیبل زن، ریبون دستگاه چاپ کارت، ریبون بارکد زن که مخصوص پرینترهای حرارتی هستند. پرینترهای حرارتی خود به دو دسته انتقال حرارت (Thermal Transfer Printer) و حرارت مستقیم (Direct Thermal Printer) تقسیم بندی می شوند. اما در هر دو با اعمال حرارت بر ریبون عمل چاپ را انجام می دهند.

نوعی که به عنوان ریبون دستگاه صدور کارت مورد استفاده قرار می گیرد با نام ریبون چاپ کارت شهرت دارد.

ریبون چاپ کارت مشکی

ریبون چاپ کارت مشکی

ریبون چاپ کارت از چه نوعی است؟

ریبون چاپ کارت از نوع ریبون حرارتی است. ریبون های حرارتی برای چاپ های با ماندگاری بالا استفاده می شوند. همچنین برای سطوح متنوعی از جمله کاغذ براق، کارت PVC، پلی استر، متال، منسوجات، پلی اتیلن و پلی پرو اتیلن مناسب هستند.

این ریبون ها بسته به مواد تشکیل دهنده به سه دسته اصلی وکس، وکس رزین و رزین تقسیم بندی می شود. ریبون وکس ارزان تر بوده و برای کاغذ معمولی و مصارف کوتاه مدت مناسب است. اما دو نوع دیگر کیفیت بالاتری داشته و برای مصارف خاص و بلند مدت کاربرد دارند. تفاوت اصلی این دو در مقدار رزین موجود در آنهاست. رزین که ماده ای چسبنده و بسیار مقاوم است، با اضافه شدن به جوهر چاپ، استحکام و ماندگاری آن را افزایش می دهد. همچنین باعث می شود اثر چاپ شده در برابر عوامل محیطی، سایش، رطوبت، اشعه آفتاب، حلال ها و شوینده های شیمیایی استحکام قابل قبولی داشته باشد. هر چقدر میزان رزین در ریبون بیشتر باشد، کیفیت چاپ آن بهتر بوده و البته قیمت بیشتری هم دارد.

ریبون پرینتر در انواع چاپگرهای سوزنی و حرارتی
بیشتر بخوانید

تفاوت دیگر این است که هر چقدر درصد رزین در ریبون بیشتر باشد برای ذوب به حرارت بیشتری نیاز دارد. از این رو هنگام خرید ریبون، علاوه بر سطح مورد نظر برای چاپ، باید به امکانات پرینتر هم توجه شود. هر نوع پرینتر فقط از انواع و ابعاد محدودی از ریبون ها پشتیبانی می کند.

مکانیزم چاپ در ریبون چاپ کارت به این صورت است که هد چاپگر در تماس با رویه بدون جوهر، آن را گرم می کند. این حرارت به جوهر در رویه دیگر انتقال یافته و باعث ذوب آن می شود. جوهر ذوب شده بر روی سطح چاپ تصاویر و نوشته های مورد نظر را ایجاد کرده و سپس بلافاصله سرد و خشک می شود.

دستگاه چاپ روی کارت های PVC

چه نوع دستگاه یا پرینتری برای چاپ روی کارت های PVC مناسب است؟ به طور کلی انواع پرینتر حرارتی رومیزی و صنعتی که قابلیت تامین حرارت کافی برای ذوب ریبون چاپ کارت را داشته باشند، برای این منظور مناسب هستند. بسته به تیراژ کارت هایی که صادر می گردد می توان از دستگاه چاپ بزرگ یا کوچک استفاده کرد.

رنگ ریبون چاپ کارت

با توجه به کاربرد گسترده کارت های PVC در مشاغل و سازمانها، تبلیغات و بازاریابی، موارد امنیتی و شناسایی و خدمات عمومی، ظاهر کارت و جنبه های گرافیکی آن نیز اهمیت زیادی دارد. بنابراین از رنگ های مختلف در چاپ این گونه کارت ها استفاده می گردد. در پاسخ به این نیاز صنعت چاپ، ریبون چاپ کارت در رنگ های مختلف تولید می شود.

ریبون چاپ کارت رنگی

ریبون چاپ کارت رنگی

ریبون کارت بهداشت

یکی از کاربردهای ریبون چاپ کارت برای چاپ کارت بهداشت است. داشتن این کارت برای تمام کسانی که شغل آنها با مواد غذایی و بهداشتی در ارتباط است، مانند کارکنان رستوران ها، اغذیه فروشی ها، سوپرمارکت ها، طبق قانون ضرورت دارد. این کارت بسته به حساسیت شغل هر سال یا هر شش ماه باید تحت نظارت سازمان بهداشت، تمدید گردد. جنس این کارت از نوع PVC و رنگ آن سفید است. برای دریافت این کارت باید ابتدا به دفاتر پیشخوان مراجعه گردد. بعد از انجام نمونه گیری، آزمایشات و تایید آنها توسط وزارت بهداشت، صدور کارت در همین دفاتر انجام می شود. یک رویه کارت دارای اطلاعات ثابتی است که در تیراژ بالا و توسط پرینترهای حرارتی صنعتی چاپ می شود. نوشته های این رویه مشکی است. در رویه دیگر مشخصات فرد دارنده کارت با استفاده از ریبون رنگی چاپ می شود. برای این منظور پرینتر حرارتی رومیزی کفایت می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *