آموزش نصب ریبون

آموزش نصب ریبون + ۳ نکته مهم تعویض ریبون که باید بدانید!

یکی از نیازمندی های چاپ در سازمان های مختلف، شرکت ها، فروشگاه ها و بانک ها، پرینتر حرارتی برای چاپ لیبل و بارکد است. ریبون حرارتی یکی از ملزومات چاپ برای این محصولات بوده و جوهر مورد نیاز دستگاه چاپ را تامین می کند. نوعی دیگری از جوهر که برای مصارف معمولی روی کاغذ کاربرد دارد، کارتریج است. عملکرد کارتریج و ریبون متفاوت است. همچنین کارتریج قابل شارژ مجدد است. اما ریبون بعد از اتمام باید تعویض گردد. در این مقاله با آموزش نصب ریبون، تعویض آن و در خدمت شما خواهیم بود. با ما همراه باشید.

آموزش نصب ریبون

آموزش نصب ریبون

ریبون چیست؟

ابتدا به طور خلاصه ریبون و انواع آن را معرفی کرده و آموزش ساخت ریبون را ارائه می کنیم. ریبون نواری است که یک طرف آن با جوهر مخصوص پوشانده شده و سپس حول یک هسته مرکزی استوانه ای شکل پیچیده می شود. جنس هسته مرکزی معمولا از چوب یا مقوای فشرده و جنس نوار، پلاستیکی و شفاف است. ریبون ها در اندازه های متفاوت ساخته می شوند. عرض ریبون و متراژ آن و همچنین قطر هسته مرکزی متفاوت است. نوعی از ریبون ها که برای چاپ روی انواع سطوح از جمله پلاستیک، کاغذ براق، متال، پلی پرو اتیلن، پلی استر و منسوجات به کار می رود، ریبون حرارتی (Thermal Transfer Ribbon) یا TTR نام دارد.

آموزش تعویض ریبون

آموزش تعویض ریبون

ریبون های حرارتی به لحاظ مواد تشکیل دهنده جوهر نیز متفاوت هستند. بر این اساس به سه دسته اصلی وکس (Wax Ribbon)، وکس رزین (Wax Resin Ribbon) و رزین (Resin Ribbon)، تقسیم بندی می شود. تفاوت اصلی این سه نوع در رزین و مقدار آن است. رزین ماده ای شفاف و چسبنده است که بعد از خشک شدن بسیار مقاوم می شود. افزودن این ماده در جوهر چاپ باعث می شود چاپ حاصل مقاومت بیشتری در برابر سایش، رطوبت و حتی حلال ها و شوینده های شیمیایی داشته باشد. بنابراین انواع مختلف ریبون کیفیت چاپ یکسانی ارائه نمی دهند. اهمیت این موضوع در لیبل های مختلف، متفاوت است. لیبل گارانتی، باید کیفیت و ماندگاری بالایی داشته و تا سال های طولانی بدون آسیب حفظ شود. لیبل های پزشکی و آزمایشگاهی، باید در برابر حلال های طبیعی و شیمیایی و آب محفوظ و بدون آسیب باقی بمانند. از طرف دیگر لیبل های فروشگاهی نیاز به کیفیت بالایی نداشته و ریبون معمولی هم برای آنها کفایت می کند.

ریبون لیبل و کاربرد آن در پرینتر لیبل زن
بیشتر بخوانید

ریبون حرارتی در چه دستگاه هایی کاربرد دارد؟

عملکرد ریبون حرارتی به این صورت است که رویه بدون جوهر حرارت را از هد چاپگر دریافت کرده و آن را به جوهر جامد موجود در رویه دیگر خود انتقال می دهد. در اثر این حرارت جوهر ذوب شده و بر روی صفحه چاپ می نشیند. تنظیمات دستگاه طوری است که بلافاصله محیط را سرد کرده و جوهر خشک و مقاوم می شود.

بنابراین برای استفاده از ریبون حرارتی به دستگاه های چاپ ویژه ای نیاز است که پرینتر انتقال حرارتی (Thermal Transfer Printer) نامیده می شوند. لازم به ذکر است نوع دیگری از پرینتر حرارتی وجود دارد که به ریبون نیاز ندارد. به این پرینتر Direct Thermal Printer یا پرینتر حرارت مستقیم گفته می شود. نکته جالب اینکه می توانید از چاپگر انتقال حرارتی برای چاپ حرارت مستقیم نیز استفاده کنید.

پرینتر انتقال حرارتی

پرینتر انتقال حرارتی

انتخاب ریبون مناسب

با ارائه این نکته آموزش نصب ریبون را آغاز خواهیم کرد. برای تعویض ریبون اولین و مهم ترین نکته انتخاب ریبون است. اگر مصارف شما معمولی و کوتاه مدت است باید از ریبون وکس استفاده کنید. قیمت آن بسیار مناسب تر است. اگر برای موارد یا سطوح خاص مانند کارت های PVC، متال و یا لیبل های امنیتی و ماندگار به ریبون نیاز دارید، باید از نوع دارای رزین خریداری نمایید. از طرف دیگر پرینتر شما باید توانایی پشتیبانی از ریبون خریداری شده را داشته باشد. برخی می خواهند با افزایش دمای هد چاپگر کیفیت چاپ را افزایش دهند. اما این تصمیم اشتباه است. به جای این اقدام از ریبون با کیفیت تر استفاده کنید. زیرا هزینه های هد چاپگر از هزینه های ریبون گران تر است.

ریبون پرینتر در انواع چاپگرهای سوزنی و حرارتی
بیشتر بخوانید

بنابراین هنگام تعویض ریبون حتما نیاز و امکانات پرینتر خود را بررسی نمایید. در این صورت می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

آموزش نصب ریبون

در ابتدای آموزش نصب ریبون به این نکته مهم دقت کنید که زمانی می توانید دستگاه را برای نصب ریبون جدید باز کنید که به طور کامل سرد شده باشد. بعد از رعایت این نکته ابتدا درپوش پرینتر و در پوش رول کاغذ را باز کنید. دقت کنید نحوه تعویض ریبون در پرینترهای مختلف متفاوت است.

آموزش نصب ریبون: باز کردن درپوش و برداشتن ریبون مصرف شده در مدل مجیکارد

آموزش نصب ریبون: باز کردن درپوش و برداشتن ریبون مصرف شده در مدل مجیکارد

سپس نگهدارنده رول ریبون را به آرامی از جایگاه خارج کنید. در برخی مدل ها برای انجام این کار لازم است، کمی آن را بچرخانید. آنگاه رول جدید را در جایگاه قرار داده و آن را محکم کنید. در مرحله بعد ابتدای نوار ریبون را روی نگهدارنده سمت دیگر با نوار چسب تثبیت کنید. سپس با یک چرخش ساده کشیدگی ریبون را تنظیم نمایید. حال کار شما تمام شده و می توانید درب دستگاه را بسته و چاپ را روی لیبل مورد نظر امتحان کنید.

آموزش نصب ریبون: خارج کردن نگهدارنده و قرار دادن ریبون جدید در مدل Honeywell

آموزش نصب ریبون: خارج کردن نگهدارنده و قرار دادن ریبون جدید در مدل Honeywell

برای جایگذاری ریبون جدید به رویه دارای جوهر توجه کنید. برای پیدا کردن این رویه می توانید از یک چسب نواری ساده کمک بگیرید. چسب را روی هر دو رو بچسبانید و بلافاصله جدا کنید. جوهر به نوار چسب در رویه حاوی جوهر می چسبند. ریبون را باید طوری نصب کنید که هد چاپگر با رویه بدون جوهر تماس پیدا کند. حرارت از این طریق به جوهر منتقل می شود.

نکات مهم تعویض ریبون

اولین نکته در آموزش نصب ریبون یا تعویض آن، در نظر گرفتن زمان مناسب است. افرادی که به طور مداوم با پرینترهای حرارتی کار می کنند به طور تجربی می دانند چه زمانی باید ریبون را تعویض کرد. بسته به تعداد چاپ و اندازه ریبون فاصله زمانی بین دو تعویض متفاوت است اما اولین نشانه برای تعویض، کمرنگ شدن یا خطوط نامنظم در چاپ است. نکته بعد این است که باید در هنگام خرید، نوع و اندازه ای از ریبون را خریداری نمایید که پرینتر شما از آن پشتیبانی می کند. در غیر این صورت هزینه سنگینی بر جا خواهد گذاشت.

ریبون چاپ کارت + راهنمای استفاده در دستگاه صدور کارت
بیشتر بخوانید

یکی از نکات مهمی که در آموزش تعویض ریبون باید مدنظر داشته باشید، تمیز کردن چاپگر است. توجه کنید که قطعات پرینتر حرارتی به خصوص هد آن بسیار حساس بوده و باید همیشه تمیز باشد. برای این منظور اولا پرینتر را در معرض گرد و غبار قرار نداده و در صورت عدم استفاده آن را با روکش مناسب بپوشانید. ثانیا بعد از هر بار تعویض ریبون، قسمت های مختلف به ویژه هد را تمیز کنید. کافی است دستمال نرمی را با الکل ایزوپروپیل آغشته کرده و به قسمت های مختلف بکشید. با این کار رزین های اضافه روی سطوح پاک شده و از تجمع آن جلوگیری می شود. این کار مهم فقط چند دقیقه از وقت شما را می گیرد اما در حفظ و طول عمر دستگاه و همچنین کیفیت چاپ بسیار موثر است.

اگر بعد از تمیز کردن هد چاپ متوجه رگه های سوخته روی آن شدید، بدانید که باید هد چاپگر نیز تعویض گردد. اگرچه پرینترهای حرارتی بسیار با دوام و پیشرفته هستند اما مدرن ترین دستگاه ها نیز گاهی نیازمند تعویض قطعه هستند. برای این کار می توانید از یک تکنسین کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *