ریبون تاریخ زن

ریبون تاریخ زن حرارتی یا هات استمپینگ | Hot Stamping Foil

حتما دقت کرده اید که اطلاعات مختلفی روی محصولات و بسته بندی آنها درج می شود. این اطلاعات ضمن راهنمایی مصرف کننده، در جریان کنترل و نظارت، انبارداری و فروش نیز اهمیت دارند. یکی از اطلاعات مهم روی محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، تاریخ مصرف آنهاست. تولیدکننده ها موظف هستند تاریخ تولید و انقضا محصول را روی آن درج نمایند. چاپ این گونه اطلاعات باید به گونه ای باشد که به راحتی پاک نشده و تا پایان مدت مصرف بر روی کالا یا بسته بندی باقی بماند. بنابراین از تجهیزات و مواد ویژه ای برای چاپ تاریخ روی چنین محصولاتی استفاده می شود. به جوهر این چاپ ریبون تاریخ زن و به چاپگر آن، دستگاه تاریخ زن گفته می شود.

چاپ تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی محصولات

چاپ تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی محصولات

ریبون و انواع آن

در ابتدا به این سوالات پاسخ می دهیم که ریبون چیست و انواع آن کدامند؟ به طور کلی ریبون (Ribbon) نوعی جوهر است که برای پرینترها استفاده می شود. تفاوت آن با کارتریج این است که به صورت رول تولید می شود. این رول از نوارهای باریک یا پهنی تشکیل شده که یک طرف نوار با جوهر مخصوص پوشانده شده است. رول ریبون در متراژ مختلف تولید می شود. ابعاد و متراژ مختلف آن مختص پرینترها و مقاصد متفاوتی است که مورد استفاده قرار می گیرد.

نوعی از ریبون، ریبون حرارتی نام دارد. مکانیزم آن در هنگام چاپ به این صورت است که رویه بدون جوهر حرارت را از هد چاپگر (یا کلیشه) دریافت کرده و به جوهر در رویه دیگر انتقال می دهد. در اثر این حرارت جوهر جامد ذوب شده و روی سطح چاپ نقش می بندد. کیفیت چاپ ریبون حرارتی نسبت به کارتریج بالاتر بوده و مقاومت بیشتری روی سطوح مختلف از جمله کاغذ براق، کارت های PVC، پلی استر و منسوجات دارد.

انواع ریبون + 5 نکته مهم در خرید ریبون اصل
بیشتر بخوانید

ریبون حرارتی بسته به مواد تشکیل دهنده، کیفیت و ماندگاری متفاوتی در چاپ ایجاد می کند. ماده اولیه تمام انواع ریبون کربن است و با افزودن ماده ای به نام رزین، کیفیت و استحکام آن را افزایش می دهند. در سال های اخیر رزین به دلیل خواص جذابی که دارد در صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ رواج بسیاری یافته است. این ماده شیمیایی یا طبیعی، شفاف و بسیار چسبنده است و بعد از خشک شدن بسیار مقاوم و محکم می شود.

بر اساس مواد تشکیل دهنده، ریبون حرارتی به سه دسته اصلی ریبون وکس، وکس رزین و رزین طبقه بندی می شود. هر چقدر مقدار رزین در ریبون بیشتر باشد، ماندگاری چاپ آن بیشتر بوده و البته گران تر است. همچنین برای ذوب شدن در چاپگر، نیاز به حرارت بیشتری دارد.

ریبون تاریخ زن

ریبون تاریخ زن

ریبون تاریخ زن

همان طور که گفته شد ریبون برای مقاصد مختلفی تولید شده و بر همین اساس نام گذاری می شود. مانند ریبون تاریخ زن، ریبون بارکد زن، ریبون لیبل زن، ریبون خودپرداز، ریبون کارتخوان و انواع دیگر که هر کدام ویژگی های خاصی داشته و در چاپگرهای مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله توضیحات بیشتری در مورد ریبون تاریخ زن یا هات استمپینگ یا هات استمپ ارائه خواهد شد. همچنان با ما همراه باشید.

انواع ریبون تاریخ زن

انواع ریبون تاریخ زن

ریبون تاریخ زن از نوع ریبون حرارتی بوده و در عرض های مختلف، از ۱۵ میلی متر تا ۶۴۰ میلی متر تولید می شود. اما ابعاد ۳۰، ۳۵، ۴۰ و ۵۰ میلی متر در عرض و ۱۲۰ متر در طول کاربرد بیشتری دارند. به لحاظ جنس از سایر انواع ریبون ضخیم تر است، زیرا جوهر روی آن زیادتر می باشد. به همین علت رول آن نیز نسبت به سایر ریبون ها بزرگتر است. این ریبون ها مقاومت زیادی در برابر سایش، رطوبت، آفتاب، مواد شیمیایی و گرما و سرمای شدید داشته و برای چاپ روی سطوح مختلف از جمله پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون، سلفون و کاغذ دارای پوشش و بدون پوشش، جعبه، فویل آلومینیوم و فلز کاربرد دارد. لازم به ذکر است چاپ با استفاده از این ریبون نیاز به لیبل ندارد و مستقیما روی محصول انجام می گیرد.

ریبون چاپ کارت + راهنمای استفاده در دستگاه صدور کارت
بیشتر بخوانید

انواع ریبون تاریخ زن

در یک دسته بندی ریبون تاریخ زن در دو گروه استاندارد و پریمیوم جای می گیرد که نوع پریمیوم مقاوم تر و البته گران تر است. این ریبون اغلب در رنگ مشکی تولید و مصرف می شود. اما نوع رنگی آن از جمله آبی، طلایی، قرمز، سفید نیز در سایزهای مختلف موجود است.

ریبون تاریخ زن رنگی

ریبون تاریخ زن رنگی

دستگاه مخصوص برای چاپ با استفاده از ریبون تاریخ زن، دستگاه تاریخ زن است. در قسمت بعد این دستگاه را به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

دستگاه تاریخ زن

دستگاه تاریخ زن یکی از تجهیزات مکمل در انواع صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، دام و طیور و بسیاری از صنایع دیگر است. علت چیست؟ امروزه بیشتر محصولات موجود در بازار دارای بسته بندی مناسب هستند که بر روی آنها اطلاعاتی همچون مشخصات تولید و تولیدکننده، راهنمای مصرف و تاریخ مصرف، درج می گردد. جنس این بسته بندی ها با توجه به محصول و ماده ای که نگهداری می کنند، متفاوت هستند. کاغذ، مقوا، شیشه، آلومینیوم و پلاستیک از جمله انواع مواد به کار رفته در بسته بندی محصولات هستند. برخی محصولات نیز بدون بسته بندی ارائه می شوند اما اطلاعاتی روی خود محصول، چاپ می شود. تخم مرغ، میوه ها، پوشاک، لوازم منزل از این جمله هستند. برای محصولات بدون بسته بندی، اطلاعات از طریق لیبل و یا مستقیم روی خود محصول نمایش داده می شود.

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های چاپ، امکان چاپ روی سطوح مختلف امکان پذیر شده است. یکی از این دستگاه ها، دستگاه تاریخ زن حرارتی یا Hot Stamping Machine نام دارد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود که در ادامه معرفی خواهند شد.

دستگاه تاریخ زن حرارتی دستی

دستگاه تاریخ زن حرارتی دستی

انواع دستگاه تاریخ زن

عمده ترین دسته بندی دستگاه های تاریخ زن، گروه تماسی، غیر تماسی، تاریخ زن دستی و غلطکی است. در نوع تماسی با پرتاپ کردن جوهر چاپ انجام می شود. سرعت این دستگاه ها خیلی بالاست و نیاز نیست بستر چاپ ثابت و بدون حرکت باشد. اما در نوع غیر تماسی (که تاریخ زن حرارتی در این دسته جای می گیرد) از طریق اعمال حرارت مستقیم یا انتقالی بر روی کلیشه عمل چاپ انجام می گیرد. حرارت وارد شده به کلیشه به ۱۲۵ سانتی گراد هم می رسد. سرعت این دستگاه ها کمتر بوده و سطح چاپ باید ثابت باشد.

ریبون خودپرداز | نکات خرید ریبون دستگاه پوز و کارتخوان
بیشتر بخوانید

در دسته بندی دیگر دستگاه تاریخ زن در سه گروه دستی، پدالی (نیمه اتوماتیک) و اتوماتیک و در دسته بندی سوم در دو گروه مکانیکی و دیجیتال جای می گیرند. در نوع دستی و پدالی از ریبون تاریخ زن حرارتی و در نوع اتوماتیک از جوهر خشک استفاده می شود. از این دستگاه ها برای چاپ برند و لوگو روی سطوحی مانند چرم، چوب، پارچه و دیگر مواد نیز استفاده می گردد.

 

نکات خرید ریبون تاریخ زن

نکته قابل توجه این است که ریبون تاریخ زن صرفا برای درج تاریخ مصرف استفاده نمی شود. بلکه برای وزن و قیمت محصول، سری ساخت و اطلاعاتی از این قبیل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین کاربرد آن مخصوص محصولات فاسد شدنی نبوده و برای تمام انواع محصولات قابل استفاده است.

نکته بعد اینکه برای انتخاب ریبون تاریخ زن، حتما لازم نیست نوع مقاوم تر آن را انتخاب کنید. بلکه بسته به ماده و بسته بندی که می خواهید روی آن چاپ انجام دهید، باید مناسب ترین و به صرفه ترین گزینه را انتخاب نمایید. از طرفی در انتخاب حتما به امکانات و قابلیت های دستگاه خود نیز توجه داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *