ریبون وکس رزین

ریبون وکس رزین و انواع ریبون ضد آب

آیا می دانید برای چاپ روی انواع سطوح شفاف، پلاستیکی، PVC و منسوجات چه ملزوماتی مورد نیاز است؟ آیا در مورد اهمیت انواع لیبل ها و نشانه گذاری روی محصولات در صنایع و مشاغل مختلف آشنا هستید؟ در این مقاله ضمن پاسخگویی به این سوالات، شما را با جوهرهای خاصی به نام ریبون وکس رزین و ریبون رزین، به عنوان یکی از ملزومات اصلی صنعت چاپ آشنا خواهیم کرد.

<yoastmark class=

صنعت چاپ در دنیای امروز

با انقلاب صنعتی و امکان تولید انبوه کالاهای مختلف، نیاز به بسته بندی افزایش پیدا کرد. با پیشرفت صنعت، تولیدکننده های مختلف، در رقابت با هم، به تولید کالاهای مشابه با برندهای متمایز، روی آوردند. از این رو بسته بندی متمایز و نشانه گذاری منحصر به فرد روی محصولات، ضرورت یافت. هر تولیدکننده سعی دارد از طریق بسته بندی و لیبل گذاری روی آنها تفاوت و برتری خود را نسبت به دیگران نمایش دهد. در این میان برخی تولیدکننده ها توانسته اند اعتماد مشتریان را جلب کرده و برند خود را قدرتمند سازند و از این طریق سهم خود را از بازار افزایش دهند.

این تنها دلیل اهمیت لیبل روی محصولات نیست. در این رقابت گسترده در حوزه تولید، تولیدکننده هایی با سوء استفاده از برندهای معتبر و تولید محصولات تقلبی مشابه اصل، سعی در افزایش سود و منفعت خود داشته اند. ورود کالاهای بی کیفیت و تقلبی نه تنها به صاحبان برندهای معتبر، بلکه به عموم مردم نیز آسیب جدی وارد می کند. مخصوصا زمانی که محصولات به طور مستقیم با سلامتی انسان ها در ارتباط باشد، به عنوان مثال در مورد قطعات خودرو و فرآورده های دارویی و غذایی. برای جلوگیری از ورود کالاهای فیک به بازار و امکان شناسایی آنها لیبل هایی توسط سازمان های نظارتی طراحی و ارائه شده است، از جمله لیبل اصالت محصول. تولیدکننده ها موظف هستند مجوزهای لازم را برای محصولات خود اخذ کرده و در مقابل با لیبل های مخصوص روی محصولات، نشان دهند که از ایمنی و استاندارد کافی برخوردار هستند.

آموزش نصب ریبون + 3 نکته مهم تعویض ریبون که باید بدانید!
بیشتر بخوانید

از دیگر دلایل اهمیت لیبل گذاری در انبارداری، برچسب گذاری پزشکی و آزمایشگاهی، موارد امنیتی، گارانتی و حمل و نقل کالاها می توان نام برد. حال که با اهمیت لیبل ها آشنا شدید، خواهیم گفت که این لیبل ها چگونه تولید می شوند تا نیاز بازار را پاسخگو باشند و نهایتا به معرفی کامل ریبون وکس رزین خواهیم پرداخت.

ملزومات صنعت چاپ

در قسمت قبل در مورد اهمیت لیبل گذاری روی محصولات مختلف آشنا شدید. باید بدانید وظیفه چاپ و تولید لیبل های مختلف به عهده صنعت چاپ است. برخی تولیدکنندگان لیبل مورد نیاز خود را به صورت خودکفا تامین می کنند. یعنی دستگاه و ملزومات مربوطه را خریداری کرده و لیبل مورد نیاز خود را طراحی و چاپ می نمایند. اما برای برخی شرکت ها و کارخانجات، ورود به این حوزه به صرفه نیست. از این رو لیبل مورد نیاز خود را به شرکت های تولید و چاپ لیبل واگذار می کنند.

با توجه به اهمیت نقش لیبل ها، این نشانه ها و کارت های کوچک باید عمر طولانی داشته و در برابر اثرات محیطی مانند خراش و سایش، مواد شیمیایی، شوینده ها و رطوبت، ماندگار باشند. از این جهت مواد مصرفی و تجهیزات چاپ باید طوری باشند که این نیاز را مرتفع سازند. ریبون یکی از ملزومات اصلی برای این منظور است. در ادامه مقاله شما را با ریبون و انواع و کاربرد آن آشنا خواهیم کرد.

ریبون چیست؟

یکی از ملزومات اصلی چاپ، ریبون ها هستند که به عنوان جوهر چاپگرهای مخصوص چاپ لیبل استفاده می شوند. ریبون ها نوارهایی شفاف هستند که یک طرف آن به طور کامل با جوهر مخصوص پوشانده می شود. سپس نوارها حول یک هسته مرکزی پیچیده شده و به شکل رول در می آیند. طول و عرض ریبون ها بسته به منظور دستگاهی که از آن استفاده می کند، متفاوت است. همچنین بسته به اینکه جوهر رویه بیرونی یا رویه داخلی نوار را پوشانده باشد به دو دسته FI (رویه داخلی) و FO (رویه بیرونی) طبقه بندی می شود.

ریبون لمینت هولوگرام و کاربردهای آن
بیشتر بخوانید

یکی از انواع اصلی ریبون، ریبون حرارتی (Thermal Transfer Ribbon) است، زیرا جوهر آن جامد بوده و در اثر انتقال حرارت از چاپگر ذوب می شود. از این طریق ماندگاری و کیفیت چاپ افزایش پیدا می کند.

به دلیل تقاضای بازار، ۸۵ تا ۹۰ درصد ریبون موجود در بازار مشکی است. اما علاوه بر رنگ مشکی، ریبون رنگی نیز در انواع و اندازه های مختلف موجود است.

ریبون مشکی و رنگی

ریبون مشکی و رنگی

یکی از مهم ترین مولفه ها در تعیین کیفیت چاپ، مواد تشکیل دهنده ریبون است. از این لحاظ ریبون دسته بندی مختلفی دارد که سه نوع اصلی آن ریبون وکس (Wax Ribbon)، ریبون وکس رزین و ریبون رزین است. نوع اول علاوه بر کربن دارای موم است. نسبت به سایر انواع از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و برای مصارف معمولی و کوتاه مدت مانند لیبل گذاری خرده فروشی مناسب است. با این وجود نیاز شرکت ها و کارخانجات زیادی را برآورده کرده و از این رو رواج بسیاری دارد. در ادامه دو نوع دیگر را کیفیت بالاتری دارند معرفی خواهیم کرد.

<yoastmark class=

ریبون وکس رزین

ریبون وکس رزین یا ریبون واکس رزین (Wax Resin Ribbon) یا ریبون رزین وکس علاوه بر کربن و موم (وکس) دارای مقداری رزین است. رزین ترکیبات شیمیایی یا طبیعی است که بسیار چسبنده بوده و بعد از خشک شدن بسیار سخت و مقاوم می شوند. نوع طبیعی رزین همان صمغ درختان، به ویژه صمغ درختان کاج هستند که در آب قابل حل نبوده و بعد از خشک شده بسیار مقاوم می شوند. این ماده به لحاظ بی رنگ بودن، تثبیت کنندگی و شفافیت در صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. ریبون وکس رزین برای ذوب شدن نیاز به حرارت بیشتری دارد اما بعد از خشک شدن، بسیار مقاوم تر از ریبون وکس است. این نوع در آب و حلال های صنعتی سبک حل نمی شود، از این رو ریبون ضد آب نیز نام دارد. همچنین امکان چاپ روی سطوح مختلف مانند کارت های شفاف، PVC، متال و تایوک را فراهم کرده و کاربرد گسترده ای در صنعت چاپ و تولید لیبل دارد.

ریبون رنگی و انواع آن
بیشتر بخوانید

<yoastmark class=

هر چقدر میزان رزین در ریبون وکس رزین بیشتر باشد، مقاومت و شفافیت آن بیشتر خواهد بود. یکی از دسته بندی های رایج ریبون وکس رزین، نوع پریمیوم آن است.

ریبون رزین

ریبون رزین (Resin Ribbon) نسبت به ریبون وکس رزین کیفیت چاپ بهتر و ماندگارتری ارائه می کند. درصد رزین در این ریبون بسیار بیشتر است، از این رو قیمت آن نیز بالاتر بوده و برای موارد خاص و امنیتی بیشتر استفاده می شود. سطوحی که برای چاپ روی آنها از این نوع رزین استفاده می شود تقریبا محدودیتی ندارند و شامل انواع لیبل های کاغذی با روکش براق، لیبل های مصنوعی از جنس پلی اتیلن، پلی پرو اتیلن، پلی استر، پلی آمید و منسوجات می شوند.

ذوب جوهر ریبون رزین به حرارت بالاتری نیازمند است. بنابراین برای چاپ روی کاغذ معمولی مناسب نیست. از طرفی چاپگر مورد استفاده نیز باید توانایی تامین این حرارت را داشته باشد. به طور کلی در انتخاب ریبون باید به قابلیت های چاپگر و نیاز مصرف کننده توجه شود. اگر چاپگر شما ریبون خریداری شده را به لحاظ ابعاد، جنس و جهت رویه جوهر پشتیبانی نکند، نه تنها چاپ با کیفیت مورد انتظار حاصل نمی شود، بلکه چاپگر نیز به شدت آسیب می بیند.


عبارات کلیدی این نوشته: ریبون رزین، ریبون رزین وکس، ریبون ضد آب، ریبون واکس رزین، ریبون

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *