ریبون بارکد زن

ریبون بارکد زن

همان طور که بسته بندی و برندینگ در دنیای تجارت و بازاریابی امروز اهمیت دارد، بارکدینگ نیز اهمیت زیادی دارد. بیشترین کاربرد آن جهت شناسایی و پیگیری محصول، تشخیص محصولات اصلی از فیک و تقلبی و جلوگیری از ورود محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد به بازار است. برای چاپ بارکدها تجهیزات ویژه ای مورد نیاز است که ریبون بارکد زن، یکی از مهم ترین آنهاست. در این مقاله جزئیات بیشتری در مورد بارکد، ریبون و چاپگرهای بارکد زن ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ریبون بارکد زن

ریبون بارکد زن

بارکد چیست؟

در ابتدا شما را با مفهوم بارکد، تاریخچه بارکدینگ و کاربرد آن آشنا خواهیم کرد. این نشانه های کوچک مجموعه ای از خطوط یا میله های باریک و پهن یا نقاط مبهم و رمز آلود، هستند که هر کدام معنای مخصوصی دارند. برای تشخیص این معنا باید از دستگاه ها یا اپلیکیشن های بارکدخوان استفاده کرد. این ماشین، اطلاعات بارکد را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل نمایش می دهد. ایده اولیه بارکد از سال ۱۹۳۲ در دانشگاه هاروارد آغاز شد. اما سیستم بارکدینگ پیشرفته امروزی از سال ۱۹۴۸ به دنیای تجارت وارد شد. مقصود اولیه برای طراحی این کدگذاری، ساخت یک سیستم کنترل خودکار برای یک فروشگاه مواد غذایی در آمریکا بود.

دستگاه بارکدخوان

دستگاه بارکدخوان

سیستم بارکدینگ به این صورت کار می کند که بارکد را به یک عدد مخصوص و یکتا مرتبط می کند و برعکس، برای هر عدد مخصوص و یکتا، یک بارکد مجزا ایجاد می کند. بنابراین کاربرد اصلی بارکدینگ، شناسایی و پیگیری محصول در مراحل مختلف است، از خط تولید و ساخت گرفته تا انبارداری، فروش و رسیدن به مصرف کننده نهایی. برخی از انواع بارکد برای سهولت در نظارت محصولات و جلوگیری از محصولات فیک، بی کیفیت و غیر استاندارد به بازار است. به این صورت که هر بارکد در سیستم نظارتی تعریف و شناسایی شده و نشان دهنده مشخصات همان محصول است. به این ترتیب محصول بی کیفیت یا فیک چنین مشخصه ای نداشته و از این طریق قابل تشخیص است.

انواع بارکد

انواع بارکد

انواع بارکد

امروزه روی انواع محصولات خوراکی، پوشاک، لوازم و ابزار، قطعات یدکی و سایر محصولات مورد استفاده، انواع لیبل های بارکد گذاری شده را مشاهده می کنید. حتما متوجه تفاوت ظاهری آنها شده اید. برخی به صورت میله ای و برخی به صورت مربعی هستند. بارکدها به دو دسته تک بعدی و دو بعدی تقسیم بندی می شوند. بارکد تک بعدی از خطوط موازی تشکیل شده اند و کاربرد بیشتری دارند. زیرا تولید و چاپ آنها ساده تر و ارزان تر است. دستگاه بارکدخوان آن نیز سریع تر عمل کرده و دامنه اسکن بیشتری دارد. بارکد تک بعدی بین ۲۰ تا ۲۵ کاراکتر دارد.

بررسی صفر تا صد بارکد لوازم آرایشی
بیشتر بخوانید

بارکد دو بعدی از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار بوده و گران تر است. این بارکدها تا ۲۰۰۰ کاراکتر را در بر می گیرند. چون داده روی آنها حالت عمودی و افقی دارد، اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره می کنند. همچنین می توانند به وب سایت ها متصل شده و برای شناسایی کالاهای فیک نیز عملکرد بهتری دارند. دستگاه بارکدخوان دوبعدی می تواند بارکد یک بعدی را نیز اسکن و شناسایی کند. اما برعکس آن صادق نیست. از این رو بهتر است یک دستگاه بارکدخوان دو بعدی برای تمام انواع بارکد خریداری شود.

بارکدها و ریبون بارکد زن در صنعت چاپ

حال که با اهمیت، کاربرد و انواع بارکد آشنا شدیم، نوبت به پاسخ این سوال می رسد که بارکدها چگونه چاپ می شوند؟ امروز صنعت چاپ پیشرفت زیادی داشته و چاپ را بر روی سطوح مختلف از کاغذ و چوب و منسوجات گرفته تا سطوح پلاستیکی و فلزی، امکان پذیر کرده است. یکی از مهم ترین پیشرفت ها، امکان چاپ ماندگار و مقاوم بر روی این سطوح است. این موضوع در صنعت چاپ بسیار ضرورت دارد.

همان طور که می دانید برخی اطلاعات روی برچسب محصولات، از جمله بارکدها، باید ماندگاری طولانی داشته باشند. در تمام طول زنجیره تامین بدون آسیب باقی بمانند و حتی زمانی که توسط مصرف کننده استفاده می شوند، به راحتی پاک نشوند. به عنوان مثال برچسب گارانتی برخی محصولات باید تا سال های طولانی حفظ شود. از این رو موادی که برای چاپ این برچسب ها و بارکدها به کار می روند باید در برابر آسیب های محیطی یا گذر زمان، مقاوم باشند.

ریبون تاریخ زن حرارتی یا هات استمپینگ | Hot Stamping Foil
بیشتر بخوانید

یکی از ملزومات اصلی برای این منظور جوهری است که برای چاپ به کار می رود. این جوهرهای مخصوص ریبون نام دارند. ریبون بسته به مورد استفاده ریبون بارکد زن، ریبون لیبل زن، ریبون تاریخ زن و ریبون خودپرداز نام دارند. برخی از انواع ریبون مانند ریبون بارکد زن ماندگاری بالاتری نسبت به دیگر انواع از جمله ریبون خودپرداز دارند. در قسمت بعد ریبون و انواع آن را توضیح می دهیم.

کاربرد بارکد

کاربرد بارکد

ریبون چیست؟

همان طور که گفته شد ریبون جوهری است که برای چاپ در دستگاه های مخصوص استفاده می شود. ریبون ها در واقع نوارهایی هستند که حول یک هسته مرکزی استوانه ای شکل پیچیده می شوند. یک رویه این نوارها (رویه داخلی یا رویه بیرونی) با جوهر پوشانده می شود. ابعاد و اندازه ریبون ها متفاوت هستند. عرض ریبون از ۲۵ میلیمتر تا ۱۱۰ میلیمتر و طول آن از ۴ متر تا ۴۵۰ متر متغیر است. انتخاب اندازه بسته به دستگاه چاپ مربوطه و لیبل یا بارکدی است که قرار است چاپ گردد.

نوعی از ریبون ها، ریبون حرارتی (Thermal Ribbon) نام دارند. این ریبون ها کیفیت چاپ ماندگارتری ارائه می کنند. عملکرد چاپ آنها به این صورت است که رویه بدون جوهر ریبون حرارت را از هد چاپگر دریافت کرده و به جوهر جامد در رویه دیگر ریبون منتقل می کند. در اثر این حرارت جوهر ذوب شده و بر روی بستر چاپ می نشیند. تنظیمات چاپگر حرارتی طوری است که در زمان مناسب محیط را سرد می کند و جوهر دوباره به شکل جامد، اما این بار سفت و محکم بر روی بستر نقش بسته و حروف و تصاویر مد نظر را نمایش می دهد. ریبون بارکد زن از نوع ریبون حرارتی است.

انواع ریبون بارکد زن به لحاظ مواد تشکیل دهنده

همان طور که گفته شد ماندگاری برخی لیبل ها و بارکدها در صنعت چاپ بسیار حیاتی است. بنابراین تکنولوژی مواد تشکیل دهنده ریبون ارتقا پیدا کرده و امروزه به محصولاتی دست پیدا کرده که حتی در برابر مواد شیمیایی و حلال های قوی نیز مقاوم است.

آموزش نصب ریبون + 3 نکته مهم تعویض ریبون که باید بدانید!
بیشتر بخوانید

ریبون بارکد زن و به طور کلی ریبون حرارتی بسته به مواد تشکیل دهنده به سه دسته کلی تقسیم می شود. ریبون وکس، ریبون وکس رزین و ریبون رزین. رزین ماده ای شفاف، چسبنده و بسیار مقاوم است که با اضافه شدن به کربن، مقاومت زیادی در ریبون و چاپ حاصل ایجاد می کند. از این جوهر برای چاپ روی انواع سطوح می توان استفاده کرد.

عملکرد چاپ در هر سه نوع ریبون مشابه است، اما هر چه مقدار رزین در ریبون بیشتر باشد، حرارت بیشتری برای ذوب شدن لازم دارد. به همان اندازه محصول چاپ شده ماندگارتر و با کیفیت تر خواهد بود. بنابراین در هنگام خرید دستگاه چاپ یا ریبون بارکد زن ابتدا به نیازمندی خود و کیفیتی که از چاپ انتظار دارید دقت نمایید. در این صورت می توانید انتخاب درست تری داشته باشید. چون برندهای مختلف پرینتر حرارتی فقط از برخی انواع و ابعاد ریبون پشتیبانی می کنند. اگر در این زمینه دچار اشتباه شوید متحمل هزینه زیادی خواهید شد. از طرف دیگر می توانید برای صرفه جویی و راحتی، لیبل مورد نیاز خود را به شرکت های چاپ لیبل سفارش دهید. آنها در کمترین زمان و با بالاترین دقت، نیاز شما را مرتفع خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *