ریبون لمینت

ریبون لمینت هولوگرام و کاربردهای آن

کارت های مختلفی که در اختیار دارید، از جمله کارت های اعتباری، بانکی، شناسایی، دانشجویی، شهروندی و کارت ویزیت، با تجهیزات خاصی چاپ می شوند. از آن جایی که اطلاعات روی برخی از این کارت ها اهمیت زیادی دارند، باید از هر گونه آسیب محفوظ بمانند. بدین جهت لایه ای محافظ و بی رنگ روی کارت ها کشیده می شود. برای این منظور از ریبون لمینت استفاده می گردد. البته لمینت کردن فقط مخصوص کارت نیست. گاهی اسناد، اوراق یا عکس هایی دارید که برای محافظت بیشتر، آنها را لمینت می کنید. برای این منظور از رول لمینت هم استفاده می شود. لمینت کردن علاوه بر افزایش ماندگاری، باعث زیبایی و جذابیت شی نیز می شود. در این مقاله با انواع لمینت و کاربردهای آن آشنا می شوید.

محافظت از کارت PVC با ریبون لمینت

محافظت از کارت PVC با ریبون لمینت

انواع لمینت

لمینت کردن یعنی کاغذ یا شی مورد نظر را بین دو ورقه پلاستیکی قرار داده و سپس با حرارت بالا (۱۴۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد) یا فشار آن را محکم می کنند. طوری که جدا کردن لایه از کاغذ یا شی به سادگی امکان پذیر نباشد. این کار بعد از کامل شدن مراحل چاپ، از طریق دستگاه لمینیتور یا پرینتر مخصوص انجام می شود. هدف اصلی از لمینت کردن محافظت از آن شی است، اما بر زیبایی آن نیز می افزاید. لازم است بدانید لمینت مخصوص کاغذ نیست بلکه انواع کارتن و منسوجات نیز قابل لمینت کردن هستند.

لمینت در یک دسته بندی به دو گروه سرد و گرم تقسیم می شود. در نوع گرم دستگاه مربوطه با ایجاد حرارت بسیار بالا عمل لمینت را انجام می دهد. این دستگاه ها با انرژی برق کار می کنند. در نوع سرد دستگاه لمینیتور، فشار جایگزین حرارت می شود. برخی از مدل های این دستگاه به جای استفاده از برق با انرژی مکانیکی و به صورت دستی کار می کنند.

ریبون بارکد زن
بیشتر بخوانید

لمینت در یک دسته بندی دیگر به ریبون لمینت، رول لمینت و لمینت یک طرف دوخت (لمینت کیسه ای) تقسیم می شود. برای انواع کارت و برگه های کوچک می توان از ریبون لمینت و لمینت یک طرف دوخت  و برای لمینت کاغذهای A4 و اسناد بزرگتر از کارت، به جای ریبون از رول لمینت استفاده می شود. دستگاه لمینیتوری که از رول لمینت استفاده می کند، دستگاه پرس نیز نامیده می شود.

نکته مهم در انتخاب نوع لمینت کیفیت آن است. اگرچه ظاهر تمام آنها مشابه است، اما برای داشتن یک کارت زیبا و مقاوم، باید نوع باکیفیت لمینت انتخاب شود.

ریبون چیست؟

ریبون Ribbon در فارسی به معنای نوار است. در صنعت چاپ انواع مختلفی از ریبون مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله: ریبون لمینت،ریبون پرینتر، ریبون لیبل زن، ریبون خودپرداز، ریبون بارکد زن و ریبون اسکرچ. برخی از انواع ریبون به عنوان جوهر چاپ مورد استفاده قرار می گیرند و در دو دسته حرارتی و ماتریس نقطه ای جای می گیرند. هر کدام از آنها بسته به کاربردشان با لایه ای از جوهر مشکی یا رنگی پوشانده شده اند. به عنوان مثال ریبون پرینتر با لایه ای از جوهر پوشانده شده و با مکانیسم حرارتی، چاپ تصاویر و نوشته روی سطوح مختلف از جمله کارت های PVC، کاغذ، پلی استر و منسوجات را انجام می دهد.

برخی انواع ریبون برای پوشش موقت روی کارت یا لیبل به کار می روند. به عنوان مثال ریبون اسکرچ با لایه ای از اسکرچ به رنگ نقره ای متال پوشانده شده و برای مخفی کردن کد یا شماره استفاده می شود. مصرف کننده برای دسترسی به این کد یا شماره باید لایه اسکرچ را بتراشد.

ریبون لمینت

ریبون لمینت

برخی انواع ریبون نیز برای محافظت دائم از کارت و افزایش زیبایی و جذابیت آن کاربرد دارد. ریبون لمینت از این نوع است.

ریبون لمینت چیست؟

ریبون لمینت (Laminate Ribbon) نواری با دو لایه بسیار نازک و شفاف بوده و به عنوان محافظ روی کارت ها یا لیبل های مختلف قرار می گیرد، بعد از اتمام چاپ و برای حفاظت از اطلاعات چاپ شده در برابر ساییدگی، رطوبت یا عوامل محیطی، با دستگاه مخصوص، روی آن کشیده می شود.

آموزش نصب ریبون + 3 نکته مهم تعویض ریبون که باید بدانید!
بیشتر بخوانید

ریبون لمینت دارای دسته بندی های متفاوتی است. این ریبون به لحاظ ظاهر در دو دسته ریبون لمینت طرح دار و ریبون لمینت ساده جای می گیرد. نوع طرحدار می تواند دارای هولوگرام نیز باشد. در این صورت به آن ریبون هولوگرام یا لمینت هولوگرام گفته می شود. امکان سفارش هولوگرام برای لمینت نیز وجود دارد. یعنی سفارش دهنده، هولوگرام دلخواه خود را ارائه کرده و لمینت طرح دار با هولوگرام مخصوص خود دریافت می کند. سپس می تواند تمام کارت ها یا اسناد خود را با این ریبون، لمینت نماید.

لمینت هولوگرام جهت افزایش امنیت، جلوگیری از تقلب و جعل نیز اهمیت دارد. اگر به کارت ملی خود دقت کنید، هولوگرام روی آن را خواهید دید.

ریبون لمینت طرح دار

ریبون لمینت طرح دار

کاربرد ریبون لمینت

چه زمانی از ریبون لمینت استفاده می شود؟ همان طور که می دانید اطلاعاتی روی کارت ها و لیبل ها چاپ می شوند که برخی از آنها بسیار اهمیت دارند. به عنوان مثال لیبل اصالت محصول که حاوی کدهای اختصاصی محصول، تاریخ تولید و انقضا و سری تولید آن است. این کدهای یکتا نشان می دهند محصول از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار است. مصرف کننده برای اطمینان از این موضوع می تواند کدهای روی لیبل را پیگیری و شناسایی نماید. این مساله برای محصولات سلامت محور بسیار حیاتی است. اطلاعات روی کارت های اعتباری و بانکی، شناسایی و گارانتی نیز مهم هستند. بنابراین باید با روش هایی از محو و مخدوش شدن این اطلاعات جلوگیری کرد.

برخی ریبون های رنگی و مشکی دارای یک لایه لمینت هستند. به عنوان مثال ریبون رنگی YMCKO دارای این لایه محافظ است. (حرف O نشان دهنده این مزیت است.) اما برخی دیگر فاقد این قابلیت بوده و در این موارد از ریبون لمینت استفاده می شود. این ریبون کارت یا لیبل را در برابر آسیب های محیطی، رطوبت، اشعه آفتاب، اثر انگشت، گرد و غبار، آلودگی و مواد شیمیایی محفوظ می دارد. بنابراین لمینت کردن نه تنها برای کارت و لیبل، بلکه برای اسناد مهم شخصی نیز کاربرد دارد. حتی دستگاه هایی برای لمینت پارچه، شیشه، چوب و قطعات الکترونیکی نیز ساخته شده اند.

ریبون وکس رزین و انواع ریبون ضد آب
بیشتر بخوانید

ریبون لمینت از چه موادی ساخته می شود؟

ریبون لمینت در واقع نوعی پلاستیک شفاف و بی رنگ است که حاوی چند لایه بسیار نازک (به عنوان مثال ۲۵/۰ میلیمتر) اما مقاوم است. لایه بیرونی آن که سخت تر است از پلی اتیلن تر فتالات (PET) و لایه داخلی که نرم تر است از اتیلن ونیل استات (EVA) ساخته می شود.

ریبون لمینت ساده

ریبون لمینت ساده

دستگاه لمینت

در قسمت قبل با انواع لمینت سرد و گرم آشنا شدید. لمینت جز مصرفی دستگاه لمینیتور یا پرینترهای با قابلیت لمینت است. این دستگاه در انواع و اندازه های مختلف ساخته می شود. اندازه کاغذ، ضخامت لمینت و میزان حرارت دستگاه از جمله فاکتورهایی هستند که نوع دستگاه را تغییر می دهند. لمینیتور رومیزی و طولی دو نوع از این دستگاه هستند که برای کاغذهای A4، A3 و اندازه های بزرگتر یا کوچکتر مناسب هستند. این دستگاه ها از رول لمینت استفاده می کنند.

دستگاه لمینیتور

دستگاه لمینیتور

اما نوعی از پرینترها نیز قابلیت لمینت کردن بعد از چاپ را دارند. این پرینترها معمولا اندازه های کوچک را پشتیبانی می کنند و از ریبون لمینت بهره می گیرند. بعضی انواع پرینتر هم از لمینت کردن به عنوان ماژول جانبی برخوردارند، مانند پرینتر فارگو ۵۰۰۰.

برای مشاوره رایگان قبل از خرید ریبون میتوانید با کارشناسان سایت سلامت دارو ایرانیان تماس بگیرید. 

شماره های تماس: ۰۹۱۲۰۳۶۱۹۵۰ – ۰۲۱۴۴۱۲۲۹۶۷ – ۰۲۱۴۴۱۲۹۵۷۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *